Het is 2002. De afgelopen maanden was het mij pijnlijk duidelijk geworden dat, en in welke mate, ik afhankelijk was geworden van alcohol. Ik lag niet onder een brug en stond ook niet ‘s morgens om 10.00 in de supermarkt bij de kassa met een goedkope fles rosé, maar alcohol begon me wel te sturen. Feestjes waar ik alleen met de auto kon komen sloeg ik over, etentjes met vriendinnen die niet dronken duurden kort en als ik uit mijn werk naar huis ging wilde ik zeker weten dat er een fles wijn stond te wachten of dat de winkel nog open was. Het lukte me nauwelijks om af en toe een dag niet te drinken. En als dat wél lukte, dan dronk ik van de weeromstuit de dag erna twee keer zoveel. Ik functioneerde prima, had een leuke baan en vrienden en kon me niet identificeren met ‘de alcoholist’. Wel met een struggelaar: proberen, mislukken, weer voornemen, struikelen … Gemiddeld dronk ik een fles wijn per dag. Daar kun je het prima een lange tijd op doen. Tot ik genoeg kreeg van het geworstel en de slaafsheid te beknellend werd. Ik moest erkennen dat ik het niet alleen kon, mijn alcoholgebruik veranderen. Mijzelf veranderen. Ik had hulp (oef! Wat vond ik dat een rotwoord!) nodig. Ik meldde mij aan voor een training bij De Helderheid. Een weekend Vrij Van Alcohol, zo heette het. Ik ging er naartoe met knikkende knieën én in mijn achterhoofd het idee dat ik zou leren ‘sociaal’ te drinken.

In de inleiding van de training werd duidelijk dat de enige optie ‘100 % niks’ was. Ik zie mij nog zitten op mijn stoel. ‘Niets meer ...’, dat was een gedachteflard die altijd in mijn hoofd had gezeten en ik nooit echt in de ogen had willen zien. Nu nam het bezit van mij, het kletterde neer in mijn hart als een harde, vormeloze klont. Er volgde een laatste weigering, een stuiptrekking. Dát wilde ik niet, kon ik niet, zou het leven waardeloos maken … Als een drenkeling die zich verzet tegen de draaikolk. Maar goed. Ik zat daar nou toch, had mij aangemeld voor dit weekend en besloot om – ondanks mijn niet weten en niet willen – toch open te staan voor wat er zou gaan gebeuren.

In de groep was ik stilletjes aanwezig. Want groepen, zo had ik altijd beweerd, zijn niets voor mij. Ik was iemand die boeken en kranten las en er dan over nadacht. Dat gaf mij op mijn manier inzicht. Groepen had ik vermeden. Want eigenlijk, zo moest ik bekennen, vond ik groepen eng. Dan zou ik zichtbaar worden en misschien gaan huilen of anderen zouden mijn onzekerheid, angst en schaamte zien. Ik sprak nauwelijks in de grote groep dat weekend en dat hoefde gelukkig ook niet. Ik luísterde wel aandachtig en deed vol vertrouwen en toewijding de oefeningen. Wat er werd verteld en hoe het werd verteld kwam binnen als zaadjes in rijpe, vers omgeploegde grond. Wat ik over mijzelf te weten kwam was wat ik altijd had geweten en nooit had geleefd.

Aan het eind van de training besloot ik niet te drinken tot aan de terugkomavond, 3 weken later. Door alle inzichten en informatie had ik er zowaar zin in gekregen. Er waren ook nog wel gedachten die het spannend vonden, mij bang maakten om te mislukken of het idee gaven dat het heel moeilijk zou zijn, maar dat waren meer oude aannames dan werkelijkheid. Ik had voldoende munitie meegekregen om het die 3 weken vol te houden, op ontdekkingsreis te gaan.

Het niet drinken viel me alleszins mee, de eerste dagen was het wel wennen want er was heel veel nieuw. Ook op praktisch gebied waren er vragen. Wat deed ik met de tijd die over was? Wat zei ik tegen mensen om me heen? Hoe zou het zijn als het moeilijk zou worden? Wat zou ik wel gaan drinken? Antwoorden die ik kreeg in de ervaring, door het doen.

Na de terugkomavond besloot ik mijn nuchtere avontuur te verlengen met 3 maanden en dat werd uiteindelijk een jaar want ik wilde alles zonder alcohol meemaken. Kerst, verjaardagen, vakanties, perioden van voor-en tegenspoed, ze waren in het verleden allemaal gelardeerd geweest met een of ander drankje. Ik deed een experiment van een jaar; alles meemaken zonder alcohol.

Na dat jaar bleken het leven en ik niet saai te zijn ik had meer hoogte- en dieptepunten beleefd dan de jaren daarvoor. Mijn ervaringen werden niet meer afgevlakt maar waren helder en oprecht. Mijn conclusie was dat alcohol, uiteindelijk, niets toevoegt aan de kwaliteit van mijn leven. Integendeel, ik stond voller en wakkerder in het leven dan ooit.

Wat was mijn belangrijkste inzicht?

In de training ontdekte ik hoezeer ik op de automatische piloot had geleefd en dat mijn beslissingen vaak voortkwamen uit een oud overlevingsmechanisme. Ik had de omstandigheden in mijn leven voor lief genomen en mijn verlangen, dat wat ik diep in mijn hart wilde, ver weg gestopt. Alcohol ‘kept me going’. Met alcohol hield ik het vol én hield ik mijn verlangen in de kast. Supereffectief dus, die alcohol, het mes sneed aan 2 kanten. De zoektocht naar, en realisatie van, wat ik écht wilde in mijn leven, mijn drive, mijn passie, kon ik pas maken toen ik nuchter was.

De training

Het weekend wat ik zelf volgde staat aan de wieg van de trainingen die ik nu geef. Stoppen met drinken was het belangrijkste keerpunt in mijn leven en ik had de smaak van leren in groepen te pakken gekregen. Ik ging psychosynthese studeren, de 5-jarige bachelor opleiding. Psychosynthese is een richting in de psychologie die zich vooral bezighoudt met zingeving en de toekomst en minder met de analyse en het verleden. Na mijn afstuderen verdiepte ik mij o.a. in het boeddhisme en de Diamond approach van A.H. Almaas. De kennis en inzichten die ik in de afgelopen 14 jaar heb vergaard zijn de bouwstenen van de trainingen, cursussen en workshops.

Hoe ziet de training er uit?

De Training bestaat uit 6 bijeenkomsten in een periode van 10 weken. We starten met een zaterdag en een zondag en komen vervolgens om de 3 weken een zondag bij elkaar. Tijdens het eerste weekend maak je kennis met de methode Voorbij Alcohol en onderzoek je jouw motivatie en doelstelling om niet te drinken tot die kristalhelder is. Je werkt toe naar een besluit. Vanuit dit fundament leef je jouw dagelijks leven en neem je jouw ervaringen mee naar de 4 vervolgdagen. Tijdens deze zondagen staat er steeds een ander thema centraal.

Het uitgangspunt is dat je gedurende dit traject geen alcohol drinkt.

Vraag je je af of dit traject iets voor je is? Vind je de stap naar een committent van 10 weken te groot? Je kunt je ook alleen voor het eerste weekend aanmelden en na afloop daarvan besluiten om de vervolgdagen al dan niet te doen.

Voor wie is de training

De training is voor iedereen die drinkt en iets wil veranderen en ook voor iedereen die is gestopt maar zich niet vrij en zeker voelt daarin.

Ook als je twijfelt of het wel zal lukken of als je niet zeker weet of je wel zo lang wilt stoppen is deze groep iets voor jou.

Herken je je in één van onderstaande situaties?

  • Je drinkt (bijna) dagelijks 2 of meer glazen alcohol en je bent verder tevreden over je leven (je hebt een leuk gezin, goede baan, gezellig sociaal leven, fijne vakanties). Tegelijkertijd voel je dat er door het regelmatige drinken ‘iets’ blijft liggen en niet meedoet.
  • Doordeweeks drink je niets maar in het weekend ‘ga je los’. Omdat het dan kan en mag. Maar als je eerlijk bent, heb je daar genoeg van .
  • Hulpverlening of verslavingszorg is een brug (of 2) te ver voor je, maar je merkt dat je in je eentje niet verder komt.
  • Het valt allemaal wel mee, toch merk je dat je gedachten vaak door alcohol en je manier van drinken in beslag worden genomen.
  • Je bent niet happy met hoe je leven (werk, wonen, relaties) nu is en je merkt dat je drinkt om het vol te houden of om de narigheid niet zo binnen te laten komen.
  • Je merkt dat je meer fysieke klachten hebt, eerder vermoeid bent en verwacht dat een tijdje niet drinken je meer energie en helderheid zal geven.
  • Je voelt je regelmatig overprikkeld en gebruikt alcohol om de omgeving niet zo binnen te laten komen.
  • Je merkt dat niets drinken geen probleem is, maar dat één of twee glazen onmogelijk blijkt. Je vraagt je af hoe dat toch zit.

Waarom is het in een groep?

  • In een weekend in een groep leer je veel en krijg je meer inzichten dan ik je ooit kan laten zien in een half jaar lang solosessies. De investering in tijd is buitengewoon lucratief : ).
  • De reden waarom we drinken heeft vaak iets te maken met het al dan niet in contact zijn met anderen, door samen in een groep hier mee bezig te zijn kom je daar ter plekke achter en kun je er ook direct mee oefenen.
  • Wanneer je meer drinkt dan je lief is worstel je daar vaak alleen mee, in het geheim. Er is schaamte, er zijn schuldgevoelens en je vindt dat je het alleen moet kunnen oplossen. Er zijn wellicht gedachten als: dat ik er niet op een gezonde manier mee om kan gaan, maakt me echt een loser … Je houdt je alcoholgebruik en je worsteling daarmee voor jezelf. Zien en merken dat er anderen zijn als jij, net zo leuk, succesvol, verdrietig, worstelend, mooi en lelijk, is werkelijk bevrijdend.
  • De kennis en ervaringen van andere deelnemers geven een rijk pallet aan informatie.

“Het ophouden met drinken was zo gedaan. Waar ik daarna nog wel een tijd mee bezig ben geweest is: hoe manage je jezelf als je al je emoties rauw op je dak krijgt zonder ontsnappen, zonder verdoving. Maar dat had eigenlijk niets meer met alcohol te maken.” Anja Meulenbelt

Wat ga je doen, het ziet het er uit?

In de training krijg je een aantal modellen uitgelegd. Een model is een abstracte weergave van de werkelijkheid, een manier waarop je kunt kijken naar jezelf en je omgeving. Je krijgt opdrachten die je uitnodigen naar jezelf en jouw ervaringen te kijken. Je kunt gaan zien dat we vaak vanuit bepaalde aannames en overtuigingen leven. Een lossere verhouding met deze beelden maakt jezelf ook losser.

Je leert technieken om jezelf te observeren, te verduren en om aanwezig te zijn. We maken gebruik van oefeningen uit o.a. Mindfullness en de Diamond Approach van A.H. Almaas. De visie van Voorbij Alcohol/Petra is gebaseerd op theorieën uit de psychosynthese, dieptepsychologie, motiverende gespreksvoering, cognitieve gedragsverandering en Tibetaans Boeddhisme.

Tussen de trainingsdagen door kom je in een klein groepje bij elkaar (live of via skype) om te oefenen en uit te wisselen. Daarnaast krijg je opdrachten om alleen thuis te doen.

Wat de training je oplevert

  • Je leert technieken om in contact te zijn met jezelf – je ‘true nature’ – en anderen.
  • Je werkt aan een diepere kennis over jezelf zodat je kunt gaan leven vanuit jouw essentie.
  • Je krijgt theorie en praktische tips over hoe je het kunt ‘uithouden met jezelf’.
  • Je deelt jouw ervaringen, struikelblokken en successen.
  • Je oefent in het herkennen van patronen en triggers en het pareren hiervan.
  • Je ontvangt steun, herkenning en een vangnet.

PRAKTISCHE INFO

Ik twijfel of het iets voor me is > NEEM CONTACT OP >