Johnny Walker whiskey komt met een limited edition 'Jane Walker'. Als een ode aan vrouwen, 'to celebrate women's rights' zeggen ze. We weten natuurlijk allemaal dat het de drankindustrie te doen is om geld verdienen. En verder niets. Trap er niet in dames. Stop met je 'mommy wine hour', 'happy sixty and wining' en meer van dat soort 'wat-hebben-we-het-tof-met-ons-drankje-erbij-groepjes'. Laat je niet in de luren leggen door de shiny merken die het prettig vinden als we dagelijks drinken en 'hooked' raken. In de USA en UK is steeds meer aandacht voor vrouwen en alcoholverslaving. De merken proberen vrouwen te verleiden en dat lukt ze goed. Maar vrijheid en autonomie hebben niets te maken met het drankje dat je drinkt. In tegendeel. Niet drinken. Dat is écht opkomen voor jezelf.
“With every step, we all move forward,” the new Jane Walker campaign boasts. The appropriation of a feminist theme for selling whiskey to women is nothing if not ironic, for when the stakes were higher, the industry chose sales over equal rights; now it may be choosing sales over women’s health." Lees hier het artikel in de NY Times.